مقالات وتقارير

Ant and Mindfulness – Posted by Saad Alpha

Ant and Mindfulness – Posted by Saad Alpha

Why the ant itself? .. The ant mentioned as an example, it was mentioned in the Holy Qur’an that it had warned its peers of Solomon, peace be upon him and his soldiers when they passed and in that we see ‘thinking, fear, anxiety, caution, communication, expectation, awareness of dangers and even knowledge of their physical structure and its destruction in the event that humans pass over it’ ..If the ants are thinking and communicating in a way that approximates the characteristics of humans and if we know that the mind, thinking and sensations of humans are constantly evolving and changing for thousands of years, then why not see this sensory mental development on the anesthesia !! Or other living organisms of our time, which the Qur’an explained that they communicate, contemplate, and even praise God the Almighty; however, we see that they remain in a domain within a specific system that does not exceed them.
Are the positions mentioned in the Qur’an only real-time, according to God Almighty’s command, which ended with the end of the same event, “The Passage of Solomon’s Army”? Or is there an actual development in living beings close to the development of humans, and for a wisdom that God knows, we do not see this mental development that is close to human beings’ where the noble verse portrayed the ant’s talk to us and warns it to its peers in a way that approximates the actions of humans within the scope of mental ability? What ants took and what action humans might take when feeling threatened

I have set an example if the ants were in this mental and sensory phase at that time, is it not supposed to our time that it is still in continuous development. ! And if that happens, then what about the ants in our day does not walk that old knowledge and warns that humans will tread it with their feet; rather, he did not devise from the liquids what he protects while the scenes of walking people are repeated on a daily basis, and this dangerous idea is not confined to the ants only; Many examples such as the hoopoe, the nostalgia of the tree trunk and other things mentioned in Sahih Qur’an.

النملة واليقظة الذهنية – بقلم سعد ألفا

 لماذا النملة بالذات ؟ .. ذكرت النملة كمثال, فقد ذكر في القرآن الكريم أنها قد حذرت أقرانها من سليمان عليه السلام وجنوده عند مرورهم وفي ذلك نرى ‘التفكير, الخوف, القلق, الحذر, التواصل, التوقع والإحاطة بالأخطار وحتى معرفة تركيبها الجسدي وتحطمه في حال مرور البشر فوقها’..فإذا كان النمل يفكر ويتواصل بالكيفية التي تقارب خصائص البشر وإذا علمنا أن عقل وتفكير وأحاسيس البشر في تطور وتغير مستمر منذ آلاف السنين فلمَ لم لا نشاهد هذا التطور العقلي حسيا على معشر النمل !! أو غيره من الكائنات الحية الأخرى في زمننا هذا، والتي وضح القرآن أنها تتواصل ، وتفكر وحتى تسبح الله عز وجل ؛ إلا أننا نرى أنها بقيت في نطاق محصور ضمن منظومة محددة لا تتجاوزها .
هل إن المواقف التي ذكرت في القرآن إنما هي مواقف لحظية بأمر الله عز وجل وقد انتهت بانتهاء الحدث ذاته ‘مرور جيش سليمان ‘ ؟ أم أن هنالك تطور فعلي في الكائنات الحية يقارب تطور البشر ، ولحكمة يعلمها الله لا نرى هذا التطور العقلي المقارب لبني البشر ‘حيث أن الآية الكريمة قد صورت لنا حديث النملة وتحذيرها لأقرانها بما يقارب أفعال البشر في نطاق المقدرة العقلية’ وقد تمثل ذلك في المقاربة للإجراء الذي اتخذه النمل وما قد يتخذه البشر من إجراء عند الإحساس بالخطر…
 قد ضربت مثلا إن كان النمل بهذا الطور العقلي والحسي في ذلك الوقت ألا يفترض إلى وقتنا هذا أن يكون لا يزال في تطور مستمر. !  ، وإن تحقق ذلك فما بال النمل في يومنا هذا لا يسلك تلك المعرفة القديمة ويحذر من أن يدوسه البشر بأقدامهم ؛ بل لم يبتكر من السوائل ما يحميه فيما يتكرر مشهد مشي البشر بصورة يومية ، ولا تنحصر هذه الفكرة الخاطرة على النمل فقط ؛ بل لنا في القرآن الكثير من الأمثلة كالهدهد ، وحنين جذع الشجرة وغيرها مما ورد في صحيح القرآن.

الوسوم
اظهر المزيد

مقالات ذات صلة

زر الذهاب إلى الأعلى
إغلاق
إغلاق
× تواصل معنا عبر واتساب