اخبار عربية

مرشحة الرئاسة التونسية توجه رسالة لكارهي مصر من القطريين والكويتين

كتبت/مرثا عزيز
تداول رواد مواقع التواصل الاجتماعي، منشور حمل رسالة نارية من مرشحة الرئاسة التونسية السابقة ليلى الهمامي، للكويتيين والقطريين الكارهين لمصر، وجاء نص المنشور :

رسالتها لحفاه الكويت وقطر، نشوف قالت ايه للمصريين، يا مصري .. لما حد يقولك انت منين، رد عليه قوله انا من البلد اللي فيها الفلسطيني والعراقي والسوري والليبي واليمني والسوداني عايشين فيها و مفيهاش مخيمات قوله انا من البلد اللي ياما كست و علفت و لبست حافيين من غير مقابل، قوله انا من البلد اللي مفتوحه لكل اللي بيسعي ع شغل و اكل عيش مهماكانت جنسيته و من غير كفيل.

قوله انا من البلد اللي حررت ارضها بدم ولادها مطلبتش من حد يموت عشان يحررها قوله انا من البلد اللي استقبلتكم كلكم لاجئين و لما اتحرقت ف العدوان الثلاثي محدش من اهلها لجأ لحد بره حدودها قوله انا من البلد اللي جدودها بالدهب مدفونين …..قوله انا من البلد اللي مفيهاش عيل قفل حمام ع ابوه و خد منه الكرسي “تقصد تميم بن حمد”، ولا فيها ولاد منها في الصحرا “بدون” جنسية مرميين .

قوله انا من البلد اللي آوت المسيح و امه و نصفت يوسف بعد ما اخواته فالجب رموه قوله انا م البلد اللي شعبها كله جيش وجيشها خير جنود الارض ، قوله انا من البلد اللي قامت فيها ثورتين ولسه اللي يلمس شبر من ارضها بسنانهم ياكلوه، قوله انا من مصر ام الدنيا لو لم أكن تونسية لطلبت من الله أن أكون مصرية

الوسوم
اظهر المزيد

مقالات ذات صلة

زر الذهاب إلى الأعلى
إغلاق
إغلاق