أسرة ومجتمع

حب ،،، عشق ،،، امان ( 1 )

حب ،،، عشق ،،، امان ( 1 )

حب ،،، عشق ،،، امان ( 1 )
كتب  : د. فوزي الحبال

الفرق بين الراجل والست بيسبب مشكله كبيرة ، الراجل حس بالامان فابتدي ياخد باله من حياته العملية علشان يكمل ، لكن الست بتحس بتوتر و بتحتاج لاثباتات متواصله علشان تشبع احساسها بالامان ، فطبيعي جدا تلاقيها مرة واحده عصبيه ومش مفهومه وبتتخانق معاك .

في فرق كبير أوي بين حب الراجل وحب الست في الطريقة والتعامل وخصوصا لما الحب بيوصل لدرجة بنسميها شغف العشق ، ودي الصدام فيها بين الطرفين بيكون عنيف جدا .

الراجل مشكلته أنه طالما قال واعترف بحبه وعشقة يبقي مفيش هزار فيها وحتي ان الست اللي معاه تفضل تشكك في النقطة دي بتوتره بالرغم ان تشكيكها بيكون رسالة منها ليه مضمونها وحشني أهتمامك ، وحشني وجودك .
أما الست لما بتوصل لدرجة العشق فبتحب بطريقتين
الأولي كصديقة ، بتفهم وضعك واحتياجاتك

الإجابة في كلمة واحدة بس هي الأمان .
حبك لها وعشقك هو البيت اللي قدرت تبنيه وتعبت في تأسيسه وعارفه كل ركن فيه لكن سكوتك بيكون مشكلة ، بيحسسها بالقلق وأن البيت في خطر وممكن ينهار ، وعلشان هي كمان بتعشقك فطبيعي انها تتوتر جدا ويحصل جواها صراع نفسي رهيب ياتري بيحبني لسه ، طب هو ساكت ليه ، زهق مني ، بيحب غيري ، وطبعا مع طول سكوت الراجل ، بيبتدي صراعها الداخلي يطلع في صورة اسأله .

والمشكلة دي بتكون أكبر في العلاقات اللي بيكون فيها بعد مسافات أو راجل شغله بيخليه مشغول كتير ، الراجل بيكون واثق من اللي بيحبها وهي مهما كانت واثقة ، سكوتك هيوترها وهيحسسها ان في حاجة غلط .
المشكلة الاكبر اللي كل راجل مش بياخد باله منها هي انه في البدايه ضمها وقدم لها حاجات كتير اوي علشان يدخل قلبها ويبين درجة عشقه وحبه ،
الست بتفضل تفكر في مستقبلها معاك حتى لو متجوزين ومعاكم اطفال ، الاحساس ده طبيعي فيها من اول ما قلبها ينبض بالحب لحد ما يتوقف عن الحياة .

الوسوم
اظهر المزيد

مقالات ذات صلة

زر الذهاب إلى الأعلى
إغلاق
إغلاق
× تواصل معنا عبر واتساب